O mnie

Mam na imię Beata, jestem autorką Podkopu. Zwracaj się do mnie po imieniu — to ułatwia kontakt, w ten sposób unikniemy też bardzo formalnej atmosfery na blogu. Zależy mi, by nie zanudzać tu datami, bitwami i listą nazwisk, które trzeba zapamiętać, a co często dzieje się na lekcjach historii.

Kiedyś myślałam, że archeologia to mój sposób na życie. Moje plany zweryfikował czas.
Dzisiaj, zajmuję się czymś zupełnie innym.

Sporo miejsca na blogu zajmuje archeologia i historia starożytna Bliskiego Wschodu, miejsc związanych z historią chrześcijaństwa i Biblią. Wynika to z faktu, że jestem chrześcijanką.

 

Czy można pogodzić wiedzę i wiarę?
Tak. Wystarczy odróżnić fakty od ich interpretacji.

Co jest „faktem” ?
To konkretne znalezisko, np. miasto, dzban, grób, szkielet.

Podam dwa przykłady.

1. Odnajdujemy grobowiec, na którym widnieje napis, że pogrzebany tam mężczyzna, to król miasta Y, który nazywał się X. W grobie znajdziemy ciało/mumie/szkielet mężczyzny, ubranego po królewsku i odpowiadającego znanym nam opisom króla X.

To są fakty.

Teraz interpretacja znaleziska.
Z bardzo dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że odnaleźliśmy doczesne szczątki króla X.

2. Odnajdujemy grobowiec, na którym widnieje napis, że pogrzebany tam mężczyzna, to król miasta Y, który nazywał się X. W grobie znajdziemy ciało/mumie/szkielet kobiety, ubranej jak mężczyzna, iście po królewsku. Znane nam opisom króla X mówią, że był on mężczyzną.

To są fakty.

Interpretacja może być różna.
Wersja pierwsza.
Król X był kobietą, która udawała mężczyznę.

Wersja druga.
W grobie króla X pochowano kobietę, przebraną za X, by ukryć, że król żyje.

Itd.

Widzicie na tych przykładach, czym się różni fakt od jego interpretacji.
Często ludzie związani z nauką, mediami mający duży wpływ na kształtowanie poglądów społeczeństwa robią to, bazując na interpretacji faktów, a nie na nich samych. Biblia, jej wiarygodność jako źródła historycznego jest od prawie wieku właśnie dzięki interpretacji faktów atakowana, podważana a bywa, że ośmieszana. Nie podoba mi się to i dlatego narodził się Podkop — blog o archeologii, starożytności, gdzie staram się pokazać fakty i różne ich interpretacje.

Zapraszam do lektury Podkopu.

12 komentarzy

  • Nika 23 kwietnia, 2014 at 15:14

    Witam serdecznie Pani Beato,

    Cieszę się, że trafiłam na Podkop. Świetnie się Panią czyta. Jestem prof.przewodnikiem po Turcji. Moim tzw. biurem jest Efez.

    Pozdrawiam serdecznie

  • admin 25 kwietnia, 2014 at 11:27

    Dziękuję za miłe słowa.

  • SHINEAR 15 października, 2014 at 23:13

    PIEKNA STRONA !
    ZAPRASZAM NA KAWE 😉

  • Nabu-kudurrī-uṣur 16 października, 2014 at 06:14

    Ciekawa strona, szkoda że świat tak mało interesuje się Polską Archeologią. Na marginesie, czy to prawda że ta pani archeolog jest pani kuzynką? Ta pani

    • Podkop 16 października, 2014 at 06:47

      Podkop, to strona o archeologii biblijnej, chociaż nie tylko. Dlatego pojawiają się tu miejsca spoza Bliskiego Wschodu, czy znaleziska jak np ser z Kujaw.
      Na Podkopie TU znajdziesz linki do polskich wykopalisk.
      Ta pani nie jest moją rodziną, ani znajomą 🙂

  • oksana 5 stycznia, 2015 at 04:56

    Witam Pani Beato!Jestem przewodniczka w Izraelu.Czytam Podkop z zainteresowaniem.
    Dziekuje i pozdrawiam serdecznie.

  • Monika 10 czerwca, 2016 at 09:55

    Pani Beato
    Dawno temu skończyłam studia związane z historią sztuki. Robię w życiu coś innego, ale pasja pozostała. Bardzo dziękuję za tak ciekawą stronę. Będę tu wracała

  • Irena Marek 5 grudnia, 2017 at 06:24

    B. się cieszę,że trafiłam na Pani stronę.
    Szukam informacji,dlaczego Ewangelia św. Marka jest 2-ga w kolejności, i skąd wogóle taka kolejność Ewangelii?
    Bardzo proszę opodpowiedż.

    • Podkop 7 grudnia, 2017 at 05:12

      Kanon Nowego Testamentu kształtował się między II a IV wiekiem, to wtedy ustalano co w nim się znajdzie i w jakiej kolejności.
      Na pytanie dlaczego przyjęła się taka a nie inna kolejność nikt dzisiaj nie odpowie, możemy tylko spekulować.

      Proszę umieszczać komentarze pod tekstami, których dotyczą, a w tym wypadku właściwy byłby dotyczący Marka Ewangelisty lub Ewangelii jego autorstwa.

Komentarze trzymające się tematyki artykułów na Podkopie są publikowane niezależnie od tego, czy są pozytywne czy negatywne. Te zawierające wulgaryzmy, hejterskie, spamujące linkami niezwiązanymi z komentowaną treścią, nie są publikowane. Obrażanie innych komentujących, osoby wymienione w artykule lub mnie, autora Podkopu, zaowocuje blokadą konta.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »
Close